20 oktober 2011

Genieten...


Stukje bij beetje groeit de top van mijn nine patch quilt.

Piece by piece, the top of my nine patch quilt is coming together.


Nu de blokken veranderd zijn, kan ik het eigenlijk geen 'nine patch' quilt meer noemen...

With the blocks changed, I don't think I can keep calling it a 'nine patch' quilt anymore...


Meestal vind ik het moeilijk om een mooie, passende naam voor een quilt te bedenken, maar deze keer was het makkelijk: 'Summer's End' ('einde van de zomer'). De naam weerspiegelt niet alleen de mooie stoffen, die me doen denken aan de zomerdagen die voorbij zijn gegaan en plaats maken voor de warme, natuurlijke kleuren van de herfst en winter, maar ook wanneer ik de quilt klaar wil hebben, namelijk aan het einde van de volgende zomer. Zo kunnen we er heerlijk gebruik van maken als de dagen weer kouder worden.

Mostly, I find it hard to choose a proper name for a quilt, but this one was easy: 'Summer's End'. The name represents not only the beautiful fabrics, which make me think of Summer days gone by, and warm, natural Autumn and Winter colors appear instead, but also the time I want my quilt to be finished, namely by the end of next Summer. That way, we can use it when the days are turning colder again.


Elk steekje wordt met de hand gemaakt, en het duurt soms best lang voor er een blok, top of quilt klaar is. Maar waarom zou ik me haasten? Ik vind het heerlijk om te gaan zitten, lekker op m'n eigen tempo te werken en alle drukte van de dag te vergeten. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk quilts maakt, maar wel over het maak-proces van een quilt. Genieten van elke steek die je maakt, van elke naad die genaaid is, en van elk blok dat met veel zorg is gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je een quilt met liefde maakt, dit bijdraagt aan het eindresultaat en dit nóg mooier maakt.

Veel quiltplezier en vergeet niet te genieten van elk steekje!

I make every stitch by hand, and it takes quite some time before a block, top or quilt is finished. But why hurry? I love to sit down, work at my own pace, and let go of all the stress of the day. It's not about producing as many quilts as possible, it's about enjoying the process of making a quilt. Enjoying each stitch, each seam that is sewn, and each block that is made with great care. I think loving the process of making the quilt adds so much beauty to the final result.


Happy quilting, and don't forget to enjoy every stitch!

15 opmerkingen:

Fien zei

Mooi die zachte kleuren, de blokken zijn ook mooi geworden.
Ik ben het helemaal met je eens dat je ervan moet genieten. Volgens mij maak jij alles met liefde, dat kun je zien.
Leuk om Thijs weer eens te zien.
Groetjes Fien.

inge zei

voor mij is het maken van de quilt eigenlijk belangrijker dan het afgewerkte product. het plezier van het maken! je summer's end wordt prachtig!

AnitaS zei

Hij wordt mooi. Leuk die verandering van de ninepatch blokken.

Gonny zei

Ik zag de term ninepatch en begon meteen te "tellen". Maar je gaf zelf al het antwoord. Mooie naam, passend bij de kleuren: zomerse fleur maar ook de kleuren van herfstbladeren....

Guusje, zei

Hij ziet er geweldig mooi uit en de stoffen zijn werkelijk het einde, de naam is ook erg mooi gekozen.

Margreet zei

Hoi Ellen, wat maak je weer een mooie quilt! Ik ben het helemaal met je eens: met de hand patchen en quilten geeft zo'n onbeschrijfelijke rust, daar ontspan je helemaal van. Nee hoor, al dat gejak op de naaimachine is ook niks voor mij. (nou ja,hééél soms wel dan......)Groetjes, Margreet

Elzaan zei

Dit is 'n lieflike kwilt wat jy maak. Ek hou van die patroon en die kleure is pragtig.
Dit is waar dat ons moet geniet wat ons doen, en kwiltwerk is baie ontspannend.

Ellie's Quiltplace zei

@ Fien: Altijd als ik foto's maak staat er wel ergens een poot of staart op. Ongelofelijk, hoe graag Thijs op de foto staat! Haha! Meestal gooi ik die foto's weg, maar nu keek hij zo geïnteresseerd naar m'n blokken... :o)

@ Inge: voor mij ook. Als het om het eindresultaat zou gaan, zou ik wel kunnen stoppen met quilten, want met de stapel die ik inmiddels heb kun je heel het huis wel behangen. Maar ik vind het heerljk om met die lapjes en draadjes bezig te zijn en onder mijn handen iets te zien groeien.

AnitaS, Gonny: het blok heeft geen naam, ik heb zelf iets ontworpen. Maar een nine patch is het inderdaad zeker niet meer!

@ Petra: ik blijf het leuk vinden hoe een verschillend resultaat wij krijgen met dezelfde stoffen en verschillende quilts. De stoffen blijven prachtig, je raakt er tijdens het maken niet op uitgekeken!

@ Margreet: dat is helemaal waar. Ik naai soms een afwerkbies met de machine aan de quilt (en dan met de hand verder omzomen), maar ook dat werkje, hoewel niet mijn favoriet, doe ik vaak met de hand. Het ritme van het maken van de steekjes is zo ontspannend.

@ Elzaan: een quiltwerkje kan mij alle drukte van de dag doen vergeten. Het is een goede ontspannings-therapie! ;o)

GRANNY'S HOUSE zei

Dat is een mooie naam voor een mooie quilt in wording.
Ik doe ook altijd alles met de hand, dat gejakker achter een naaimachine is niets voor mij en nog slechr voor mijn rug ook.

Groetjes
Ines

Gert zei

Superleuk zeg! Hele mooie kleuren gebruik je weer. En ik doe het zelf ook liever met de hand: duurt inderdaad langer, maar is heerlijk rustgevend.

Quibi zei

Mooi!!!

Anoniem zei

Oh gelukkig.. je bent er weer! Al zie ik net dat dat alweer een tijdje terug is, maar ik was je inderdaad ook hier weer kwijt geraakt. Hoop dat het nu allemaal goed blijft gaan hoor!
Oh enne.. ik stuur je even een email. Heb je wat te vertellen ;o)

Ellie's Quiltplace zei

@ Ines, Gert: ik heb wel eens een poging gedaan, om met de naaimachine te patchen, maar ik werd er alleen maar heel onrustig van. En inderdaad, mijn rug ging er helemaal van vastzitten. Nee hoor, laat mij het maar rustig met de hand doen!

@ Monique: dacht ik terug te zijn, was ik weer weg... Maar ik ben er weer hoor, en hopelijk blijft dat zo! Ik zag dat inmiddels mijn oude weblog weer online staat, maar in een hele lelijke vorm. Ik heb geprobeerd in te loggen, maar ook dat lukt niet. Ik blijf dus lekker hier, met al mijn schrijfsels! ;o)

Terray zei

Hoi Ellen,

Ik begin uit mijn blogdipje te kruipen vandaar dat ik eventjes bij je kom lezen.
Wat worden de nine patches mooi zeg!!
Ik ben super benieuwd naar je "Summer's End" Prachtige naam, dus dat moet wel gewoon een mooie quilt worden.
Wat een geduld moet ik hebben....volgend najaar, geniet van het maken en als je ons je vorderingen laat zien, kunnen wij ook meegenieten ;-)

Lieve Groetjes
Tertia

Ellie's Quiltplace zei

@ Tertia: fijn weer wat van je te lezen! Iedereen heeft wel eens een blog-dip, gaat vanzelf weer over.
Natuurlijk laat ik mijn vorderingen zien! ;o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...